A lövész dolga…
Daam 2007.03.16. 11:12
A rádiós-lövész feladata igen összetett volt a zuhanóbombázó repülőgépeken. Az Il-2 szimulátorprogramban a rádiózási feladat nem kell, viszont a többire nagy szükség van.
A szerzett tapasztalataimat a következőkben ismertetem.
A bombázóknál a lövész feladata majdnem olyan összetett, mint a valóságban volt, egyedül az a különbség, hogy menet közben repülőgépet nem kell szerelnie.
A rádiózás tekintetében egyszerűbb és sokkal jobb a helyzet, mint a háború idején volt, de ez csupán a technika fejlődésének köszönhető. Manapság az Internet adottságai miatt sokkal korszerűbbek a kommunikációs lehetőségeink, mint elődeinknek annakidején volt.
A humán lövész feladatkörnek az online háborúkban akkor van létjogosultsága, ha várható, hogy a bombázókat feladatuk elvégzése közben vadásztámadás érheti.
A lövész feladata kettős:
Egyrészt a felszállástól a leszállásig a pilóta hátsó szeme. Folyamatosan tájékoztatja a pilótát a gép mögött történő eseményekről (repülők megjelenése, ellenséges vadászok tevékenysége, saját vadászok védelme) amely alapján a pilóta szükség esetén segítséget kérhet, vagy változtathat a repülési paramétereken.
Másrészt támadás esetén az a feladata, hogy fegyverével megvédje a bombázót a támadó vadásztól. Utóbbit kis szerencsével és pontos célzással nagyon hatékonyan tudja végezni, ha a feladatot okosan végzi. Mivel a lőszer mennyisége limitált, ezért kerülni kell a lőszerpazarlást!
Addig nem érdemes a támadó vadászra lőni, amíg annak légcsavarköre nem látszik, mert ilyenkor még az 1000 méteren kívül van. A vadászok fegyverösszetartása általában a 600 méteres értékre van beállítva. A lövészé a gyakorlati tapasztalatok alapján 1000 méter legyen. Ennek kettős előnye van. Egyrészt a vadászra még célzásának megkezdése előtt tüzet zúdíthatunk, amely támadási szándékát gépünkről más, AI által védett bombázóra terelheti.
Másrészt azt figyeltem meg, hogy tűzpárbajt kezdőnek nagyobb a találati valószínűsége és az esélye a végzetes találat bevitelére.
Ilyenkor nem szabad sajnálni a töltényt:
A támadó lőtávolon belül kerülése esetén a minél pontosabb célzásra kell törekedni. Minden esetben annak motorját, a pilótafülkét, vagyis a törzset kell célozni. A szárnyakra sohasem célzunk, mert az csak lőszerpazarlás lenne, a kis kaliber miatt végzetes találatot szárnyon szinte lehetetlen elérni. Munkánk akkor volt eredményes, ha a vadász hirtelen, pl. gyertyába kiválik, vagy megállnak a ventillátorlapátok a gépének elején (Ilyenkor hirtelen nagyon melege lesz a pilótájának.)
A jól végzett munka eredménye:
A humán lövész alkalmazásának lélektani előnyei is vannak. A pilóta nyugodtabban tud célozni, ha tudja, hogy közben mi történik gépe mögött. Biztosabban és pontosabban helyezheti el bombáit, ha nem kell folyamatosan attól tartania, hogy közben hátulról molesztálják gépét a támadó vadászok. Ha jó az együttműködés a vadász és a lövész között, akkor a lövész támadás közben nemcsak a pilóta hátsó szeme, hanem részben az esze is. Javasolhatja a támadás előli kitérés irányát. Arra kell azonban vigyázni, hogy ami a lövésznek balra van, az a pilótának pont jobbra, mivel háttal ülnek egymásnak! Célszerű, ha lövész már eleve fordítva mondja az irányt, mivel a pilóta így gondolkodás és időveszteség nélkül azonnal végrehajthatja a manővert. Ügyes manőverezéssel a bombázó egyrészt kitérhet a vadász támadása elől, másrészt szinte folyamatosan lőheti a farok takarásába igyekvő vadászt.
Ha összeszokott a lövész és a pilóta, akkor olyan is előfordulhat, hogy a bomba eldobása után a maradék teherautók, vagonok eltakarításában, alacsonytámadásban segíthet a lövész is. Ugyanez lehetséges a szállítógépek vadászatánál is.
A pilóta és a lövész jó együttműködés esetén jelentősen megnehezítheti a támadó vadász dolgát, sőt akár védekező pozícióból légi győzelmet is érhet el.
|