Cikkek : A 2/2 zuhanóbombázó repülőszázadról... |
A 2/2 zuhanóbombázó repülőszázadról...
Daam 2007.04.01. 02:45
A 2/2 zuhanóbombázó repülőszázad történetéről kevés írásos anyag maradt fenn. Néhány részlet és adat itt a cikk részletes részében olvasható.
A Dél-Franciaországba küldött magyar bombázók1943 március 10.-én kezdték meg egy hónapos átképzésüket. A zuhanóbombázó átképzés Istreesben történt.
A franciaországi Marseille mellett fekvő Istrees-i kiképzőiskolán átképezték a korábbi 4/1 bombázószázad embereit és 102/1 bombázószázad néven Ju 88A-4 gépekkel (12 db) felszerelve bevetették a front középső térségében egy német Ju 88 ezred alárendeltségében 1943 áprilisától az év végéig, amikor is kivonták a frontról és gép nélkül visszarendelték Magyarországra. Az év végén maradék gépeit átadta az 102. távolfelderítő századnak.
A közben felállított 102. bombázóosztály második századát, a 102/2 zubó-nak nevezett, Kókuszdió század alkotta Ju 87D-3 és D-5 típusú 12 zuhanóbombázóval. Ezt júliusban telepítették ki a frontra, és augusztustól októberig vett részt a hadműveletekben Charkov térségében. Három hónapig egy német alakulat, a II./St.G.77 alárendeltségében, annak egyik századaként vettek részt a harcokban. A század ez alatt az idő alatt nyolc gépet vesztett légvédelmi találat következtében.
Június 2.-án a 2/2 zuhanóbombázó-repülőszázad Lavocsnénál maga mögött hagyta a magyar országhatárt. A hadműveleti területen nap mint nap kaptak újabb feladatokat, azonban ezekről szóló részletes feljegyzés nem áll rendelkezésre. Nem hivatalos, azaz nem levéltári forrás szerint a 2/2 zuhanóbombázó század augusztusban kezdte meg bevetéseit 12 db. Ju-87 D típusú repülőgépével Korossy Jenő repülő százados parancsnoksága alatt, bár ebben a vonatkozásban is van tisztázatlan körülmény, hiszen az október 1.-től érvényes 1942/43 évi hadrendet tartalmazó ún. 43000-es intézkedés szerint a 2/2 század később alakul át zuhanóbombázó századdá.
Más forrás szerint (Székelyföld Kulturális Folyóirat) 1943 júniusában a keleti hadszíntéren tartózkodó 102/2. zuhanóbombázó-század hajózószemélyzete átképzésen vett részt. Ezt követően a századból kijelölt tiszti és legénységi állomány Nyikolajevbe repült, hogy a németektől átvegye a 12 darab új Junkers Ju-87 D típusú zuhanóbombázó gépet.

A nyikolajevi repülőtéren ugyanekkor román zuhanóbombázók is tartózkodtak, s a magyarokkal valami nézeteltérésük támadt. A magyar repülőkatonák a kialakult csetepatéban a román zubósokat kiverték a legénységi étkezdéből. A csoport parancsnoka, vitéz Lévay Győző százados, a 102/2. zuhanóbombázó-század elsőtisztje nem fenyítette meg beosztottjait.
A hadműveleti területen tevékenykedő repülő kötelékek 2. repülődandár elnevezését 1943 október 5.-én 102. repülődandár-parancsnokságra változtatták, s minden kivonult repülőalakulat az alárendeltségébe került. A 102/2 névre átkeresztelt zuhanóbombázó repülőszázad bevetéseinek száma meghaladta az ezret, akárcsak a 102/1 zuhanóbombázó repülőszázadé. A századok a németektől közvetlenül kapták a bevetési parancsaikat. A 102. repülődandár alegységei többek között 13 db. Ju-87-es repülőeszközt kaptak a németektől a 4. légiflotta jelentése szerint. 1944. március 18.-án a magyar légierő a teljes légvédelemmel együtt a magyar a német légvédelmi szervezetbe épült be. A 102. repülődandár a 4. légiflotta VIII. repülőhadtestének alárendeltségébe került.
A 102 repülődandár 1944 júniusában felújította tevékenységét a hadműveleti területen Lévay Győző repülő százados irányításával. Zuhanóbombázói 1944 júliusában már Katowice-Krakkó térségében harcolnak. E hó elején a 102/1 bombázórepülő század is megkapta Ju-88 típusú repülőgépeit. A szovjet előrenyomulás miatt a 102/1 bombázószázad 1944 augusztus 14.-én Hajdúszoboszlóra települ át.
1944 szeptember 25 után Lévay Győző repülő százados vadászbombázó osztályát a korábbi zuhanóbombázó kötelékekből hozták létre. Az osztály létszáma nem volt teljes, de két századból állt (102/1 és 102/2) élükön Kázár László repülő főhadnagy és Simon László repülő századossal. E kötelékek egyre elavultabbnak bizonyuló Ju-87 és Ju-88 A tipusait fokozatosan Focke-Wulf FW 190 F8 repülőgépek váltották fel.

Felhasznált források:
Székelyföld Kulturális Folyóirat: Barát vagy ellenség? http://photosniper.freedom.hu/tp/drupal/?q=node/57/print
M. Szabó Miklós: A MAGYAR KIRÁLYI HONVÉD LÉGIERŐ A MÁSODIK VILÁGHÁBORÚBAN Zrínyi Katonai Kiadó Budapest, 1987. 204-249.p.
|